Reorganisatie voor Vögele om meer winst te maken

Winkel

Het Zwitserse modebedrijf Charles Vögele gaat een reorganisatie doorvoeren om de winst weer te laten stijgen. De directie en de raad van bestuur van het modebedrijf hebben vandaag hun goedkeuring gegeven voor plannen om zowel de merkstrategie als de bedrijfsvoering van Vögele te veranderen.

Naast bestuursvoorzitter Frank Beeck en financieel directeur Markus Voegeli gaat het bedrijf ook een operationeel directeur (COO) en commercieel directeur (CCO) benoemen. Beeck neemt naast zijn taken als CEO met ingang van nu de functie van COO over, waar productontwikkeling, sales- en marketingactiviteiten onder vallen. Het bedrijf is nog op zoek naar een CCO die zich bezig gaat houden met planning, merchandise en logisitiek.

Een andere centrale maatregel is het herpositioneren van het Charles Vögele merk. “Als we door willen gaan in het huidige economische klimaat dan moet het bedrijf zichzelf duidelijker positioneren en zijn profiel aanscherpen. De consument kan onze afzonderlijke merken Casa Blanca, Biaggini en Kingfield nog niet genoeg onderscheiden,” aldus Frank Beeck in een verklaring. Het management wil zich daarom in de toekomst concentreren op het Charles Vögele merk zelf en de sub-merken laten vallen.

Er blijven nog wel verschillende kledingstijlen binnen de collectie, maar deze zullen onderscheidend zijn door de manier waarop ze in de winkel worden gepresenteerd. Beeck: “We gaan door met verschillende kledingstijlen in onze winkels, maar ze zullen allemaal onder dezelfde merknaam worden gepresenteerd. De manier waarop items gepresenteerd worden en de communicatie die daarmee gepaard gaat zal meer doelgroep specifiek zijn, waardoor verschillende stijlen makkelijk voor consumenten te herkennen zijn.” De uitvoering van deze nieuwe merkstrategie moet voordat de lente/zomercollectie 2013 in de winkels hangt, klaar zijn.

De Vögele Group kampt al jarenlang met zowel dalende winst- als dalende omzetcijfers. Het verslechterde economische klimaat, de sterke Zwitserse frank en de ongewoon warme herfst hebben in het tweede half jaar van 2011 wederom een negatief effect gehad op de omzet van het bedrijf. Daar komen nog eens interne logistieke problemen in verband met de opening van een nieuw distributiecentrum en de integratie daarvan in het proces van de organisatie, bij. Door deze negatieve factoren is er een duidelijke verslechtering van het bedrijfsresultaat in de tweede helft van 2011 in vergelijking met het eerste halfjaar. Daar moet de nieuwe bedrijfsvoering- en merkstrategie verandering in brengen. “We zijn ervan overtuigd dat de maatregelen de Vögele Group weer op een koers van winstgevende groei gaan zetten,” aldus Beeck.

Charles Vögele heeft 815 verkooppunten in tien landen in Europa. In 2010 rapporteerde het bedrijf een bruto-omzet van meer dan 1,19 miljard Zwitserse frank (toentertijd omgerekend 925 miljoen euro) en een netto-winst van 18 miljoen Zwitserse frank (toentertijd omgerekend 13 miljoen euro)